מסתבר שכמו המלחמה הקרה, גם מלחמת הקולה, היא מלחמה שנוהלה בארה"ב, מלחמה פנימית בין שני מותגי המשקאות התוססים (תרתי משמע)- קוקה קולה ופפסי (קולה).

המשקה קוקה קולה (שמיוצר מזרעי קוקה ועלי קולה), הגיח לעולם בשנת 1886 על ידי ד"ר ג'ון פמברטון. לכן זה בכלל לא מפתיע, שמכירת קוקה  קולה, כמו כל תרופה אחרת, התחילה דווקא בבתי מרקחת.

מאוחר יותר, צוותה לסירופ הקולה המקורי, משקה סודה- והוא זה שהכניס אותה לקטגוריית המשקאות הקלים. מכיוון שזו הייתה קטגוריה חדשה לגמרי סרטוני הפרסומת הראשונים של קוקה קולה, הם מוצר היסטורי בפני עצמו, שמעיד על תחילת עידן המאס מארקט בעידן הטרום טלוויזיה. כשאמצעי התקשורת אינם בנמצא הדרך היחידה בה קוקה קולה יכלה לקדם את המוצר החדש היא למעשה על ידי מוצרים אחרים כמו שימשיות, שעוני קיר ומראצ'נדייז אחרים שחברת קוקה קולה  כל כך חזקה בהם (גם היום).

עכשיו. תחזיקו חזק.

פפסי מה? משקה הפפסי הראשון, יוצר 20 שנה לפני שהקולה יצאה לשוק! יוצרה על ידי רוקח גם ושווקה תחילה כתרופה ומכאן שמה: פפסי מהמילה dyspepsia: דיפפסיה- משקה שעוזר לבעיות עיכול.השם פפסי קולה פורסם רק בשנת 1898, וזאת בניסיון לרכב על ההצלחה השיווקית של קוקה קולה, מהלך שהכריז על תחילתה של מלחמת גזים אמיתית.

בהיותה משקה מתחרה באותה הקטגוריה המהלך הטבעי של פפסי היה ללכת לכיוון שיווקי אחר, ולייצר אלטרנטיבה למשקה המוביל ומכיוון שקוקה קולה התמקדה באוכלוסייה בוגרת ועשירה ומיתגה את הקולה כמשקה מרענן ומפנק לשעות "אחרי העבודה", פפסי הציגה אלטרנטיבה – בצורת משקה שפונה לצעירים.

פשיטה ועוד פשיטה

בעקבות מלחמת העולם הראשונה נאלצה פפסי להכריז על פשיטת רגל ב-1923. לאחר פשיטת רגל נוספת (הפעם בשנת 1931), הוזילה חברת פפסי קולה את מחיר המשקה באופן משמעותי, ובכך הציתה מחדש את המלחמה, שעד אז הייתה רדומה בעקבות המובילות הברורה של קוקה קולה.

השפה הפפסית לעומת השפה הקוקה קולאית

כבר מראשית חיי המותג השפה השיווקית של קוקה קולה התמקדה בנרטיב חזק של נוסטלגיה ואופיין לעיתים קרובות כיותר "משפחתי" וככזה השתמש לרוב בדמויות "חמודות" כמו דובי קוטב וסנטה קלאוס. ואפרופו סנטה קלאוס- נכון שגדלנו על זה שבמקור סנטה היה לבוש ירוק, וקוקה קולה הפכה לו את הגרדרובה (לאדום). אז זו לגמרי אגדה אורבנית. מה שכן, רבים מאמינים שהלחיים השמנמנות, העיניים החולמניות והחיוך הרחב- הם לגמרי של קוקה קולה.

 

 

 

 

 

 

יחסית לקוקה קולה "המשפחתית" פפסי פיתחו כיוון מרדני יותר, ועד היום המותג נתמך על ידי חסויות אסטרטגיות ושיווק דיגיטלי ברובו. הלוגו של פפסי, אדום, לבן, כחול כמו הדגל של ארה"ב מדגיש את הפטריוטיות  האמריקאית, את הכוח, הייחודיות והמיוחדות.

נכון להיום- קוקה קולה היא המנצחת במלחמה, השפה השיווקית שלה והלוגו המסתלסל באדום ולבן הם אחד הסמלים המוכרים ביותר בעולם. אך ההיסטוריה מלמדת שהקרב בין שני המותגים רחוק מלהסתיים: זאת ניתן לראות זאת במהירות התגובה של אחת לקמפיין של המתחרה של השנייה.

דבר אחד חשוב להוסיף:

חושבים שאתם מעדיפים קולה? ובכן אתם טועים ובגדול! על פי המחקרים, פפסי זוכה להעדפה ברורה בכל מבחני הטעימה, בקרב רוב הקהלים. העובדה הזו עמדה בראש קמפיין "אתגר הפפסי"  (מטעם פפסי) שבו נראו צרכנים טועמים את המשקה בעיניים עצומות ומעידים על בחירתם. ולמרות זאת- קוקה קולה היא המנצחת בשפה ובמסרים השיווקיים שהיא בוחרת לתקשר- שכן על פי המחקרים, כאשר שומעים את השם קוקה קולה, אזורים רבים במוח מתעוררים לחיים. חלקים של זיכרון, אהבה וגעגוע. הם אלו האחראיים להעדפה הגדולה של המותג.