שמות וזכויות 

עבודת הפרסום והמיתוג מוגדרת כקניין רוחני,  ובאנגלית:  Intellectual Property או בקיצור- IP. אבל מה זה בדיוק קניין רוחני? עד היום זה לוט בערפל. מה שבטוח זה שמדובר על מונח משפטי כללי שמקנה זכויות על משאבים שנוצרו על ידי בני אדם, והם אינם מוחשיים, כמו מוסיקה, סרטים, ספרים, יצירות אומנות, צילומים, ציורים, המצאות, תוכנות מחשב, סמלים, מילים שמזהים מוצר מסחרי (כמו שמות וסלוגנים) ועיצובים של מוצרים (כמו לוגו או עיצוב אריזה). בישראל כל זה נמצא תחת אחריותן של משרד המשפטים שמאגד זכויות יוצרים, פטנטים, סימני מסחר, עיצובים (שעד היום אנשי המחלקה מתעקשים לקרוא להם "מדגמים") וסודות מסחריים.

עד כאן, לא מסובך. אלא שלפני שאתם בוחרים שם, סלוגן או סימן מסחרי (לוגו), אתם חייבים לשאול את עצמכם מספר שאלות, כדי להגן על השם, הסלוגן או הלוגו, מפני העתקות.

שם חברה בע"מה זה אומר? 

חברה בע"מ (בערבון מוגבל) היא חברה שרשאית לעסוק בכל עניין חוקי שהיא מצהירה עליו בפני רשויות החוק. חברה בע"מ נחשבת לישות משפטית וכלכלית עצמאית והיא חייבת לנהל את ענייניה וכספיה תחת שמה. מכיוון שמוטלת עליה החובה בפני החוק היא נתונה לביקורת ופיקוח ממשלתי כדי שלא ליצור התחייבויות שאינה יכולה לעמוד בהם כלפי עובדים, לקוחות וספקים. מכיוון שעל חברה בע"מ חלות חובות וזכויות בפני החוק, מקובל לחשוב שחברה בע"מ הינה חברה גדולה מבחינת יכולות פיננסיות ומשאבי אנוש. וזה לא פלא. מכיוון שרק חברות בע"מ יכולות להגן על השם והסלוגן שלהן וזה עולה לא מעט כסף.

ישנם בעלי עסקים שמעדיפים לא להירשם כחברה בע"מ וזאת משיקולים כלכליים, מכיוון שהם נחשבים לעסק קטן ומקבלים הטבות מס ככאלה. אחרים מעדיפים לפתוח עסק על שמם או לקרוא לו בשם מומצא מבלי להירשם במשרד המשפטים- תהליך שאינו עולה כסף, אך עשוי להביא איתו מגוון קשיים בעתיד.

גנבים, שודדים, גנבים גנבו לי את השם!

כאשר אינכם נרשמים בחברה בע"מ אין לכם דרך לשמור  על הזכויות על השם שבחרתם. כל אחד יכול לטעון שהשם שלו, אם לא עיגנתם אותו במשרד המשפטים. והרי ברור לכולם ש- Great minds thinks alike, ובמוקדם או במאוחר, יהיה עוד מישהו על רחבי הפלנטה שיחפוץ בשם שלכם בדיוק. ואז, ישנן מספר תרחישים:

תרחיש אחד- יהיה עוד עסק שקרוי בדיוק באותו השם שלכם. זה יכול לא לפגוע בכם בכלל, באם מדובר בעסק בהודו או בזימבבואה, אבל אם מדובר בעסק ישראלי, אין מנוס שגם הוא יופיע בעת חיפוש העסק שלכם. ואז? בעל הדעה הוא בעל המאה: גוגל תראה קודם את העסק שקידם את עצמו בסכום גדול יותר, או זה שפגע במילות החיפוש המדויקות. כך או כך, סביר שהחיפוש יראה את העסק הקרוב ביותר למקום מגוריכם, העונה לאותן הגדרות חיפוש. אבל תארו לעצמכם כמה המצב בעייתי כאשר ישנם שני בתי עסק עם אותו השם זה לצד זה במדינה קטנה כמו שלנו? ומה קורה שהעסק המתחרה לא רק נקרא באותו השם אלא גם עוסק באותו משלח יד בדיוק? מדובר על תאונה שיווקית שפשוט בלתי אפשרי לפתור, אלא אם משנים את השם.

תרחיש שני- עסק מתחרה לא רק בחר בשם הזהה לשלכם, אלא גם קיבל את זכויות הקניין שלו במערכת המשפט בישראל. אויי ווי…או אז, אם תמשיכו להשתמש בשם אתם חשופים לתביעה משפטית והעניינים עלולים להסתבך. והרי יש מספיק דברים מסובכים בעולם.

ידעת? השם שלך, פטנט

אם רוצים זכויות על שם יש לפנות לרשות הפטנטים שבמשרד המשפטים. כי שם, כמו כל דבר מומצא אחר, נחשב בארצנו הקנה, פטנט. פטנט כמו כל נכס אחר, הוא בעל משמעויות כלכליות רבות, ולכן עליו להיות מוגן מגנבות. תארו לכם חיה קסומה, מן שילוב של פיל ופרפר, חד פעמי וייחודי ביופיו, כנמו פרח מוגן, או חיה, גם על שם צריך לשמור. מעבר לזכויות, בלעדיות, ישנו עניין של תחרות, מוניטין ולקוחות שהם פועל יוצא של השם והלוגו והם יכולים להיות של אדם אחד בלבד (או לפי מה שתראו בהמשך של מספר אנשים מצומצם מאוד).

אז איך ניתן להגן על השם במשרד המשפטים? שאלה טובה. דבר ראשון יש לקוות שהשם שהמצאתם הוא אכן כל כך ייחודי, שאין חברה אחרת בע"מ שכבר רשמה אותו ואוחזת בזכויות הקניין עבורו. תוכלו לבדוק זאת בקלוט דרך מנוע החיפוש של רשם החברות, בו מופיעים כל שמות העסקים שהגנו על שמותיהם מבחינה חוקית. פשוט הקלידו את השם שאותו תרצו לבדוק ולחצו חיפוש. אין לתאר את אורך השניות שאיש ניימינג צריך לחכות עד לפסק הדין- או שיש- איש הניימינג צועק צעקות שימחה אינדיאניות כשתוצאות החיפוש מעלות את המשפט: לא אותרו נתונים…כי אם לא אותרו נתונים כנראה שהשם שלכם באמת ייחודי. אבל לפני שתפרצו בשימחה אנחנו מציעים לכם להדוק שוב האם כתבתם את השם בצורה הנכונה. עדיין לא אותרו נתונים? מצויין! זה אומר שכרגע לא קיימת בישראל חברה בעלת שם זהה. הדרך פנויה לרשום את השם כשלכם בבלעדיות. השם קיים? אל תאבדו תקווה, עוד לא הגעתם לסוף התהליך ועומדות בפניכם מגוון אפשרויות קריאייטיביות לפני שתוותרו על השם שמצאתם.

השם שמצאת כבר תפוס 🙁

אכן, מבאס נורא. אבל זה עוד לא הסוף. אם אין לכם בעיה עם קצת תחרות אולי בכל זאת תוכלו לרשום את השם שבחרתם כשם חברה בע"מ. משרד המשפטים קובע ששם מוגבל לתחום העיסוק. מה זה אומר? שאם העסק הרשום עוסק בתחום שונה מזה של העסק החדש, ישנה אפשרות לרשום אותו. ברשם החברות ישנן 45 סוגי סחורות ושירותים (קטגוריות), ותוכלו לבדוק בדיוק באיזה שירות עוסק המתחרה שלכם. ואם התחום שונה- הדרך לרישום פנויה. אך שימו לב- מותגי על שהם חברות ועסקים המוכרים בכל בית ובעלי וותק של שנים- לא יוותרו על זכויות השם שלהם בקלות, גם אם הם אינם עוסקים בתחום הזהה לשלכם. תארו לעצמכם עוד חברת דיסני, למוצרי טואלטיקה לדוגמא, או נייקי כשם לחברת צעצועים. לא כדאי ללכת לשם.

במידה וניתן לרשום את השם, השלב הבא הוא הגשת טפסים מתאימים לרשות הפטנטים ותשלום של כ-4,000 ש"ח לרישום השם. תהליך הרישום לוקח בערך 4-6 חודשים, שבו יבדקו את השם שלכם טוב טוב, בכל המאגרים הווה ועבר, כדי להיות בטוחים שאינה קיימת חברה או אדם המחזיק בזכויות השם. בזמן הזה, מתחרים יכולים להגיש קבילה על רישום השם, בטענה כי השם שלהם למרות שאינו רשום. טענה זו יכולה להתקבל אך ורק אם העסק הקיים יכול להוכיח שהוא משתמש בשם כבר זמן מה, והוא מביא לבעל השם הצלחה כלכלית ומוניטין. במידה ומתקבלת כזו עתירה- היא תבחן על ידי בודקי משרד המשפטים. ואם תמצא כלא נכונה, תוכלו לרשום את השם שלכם למרות העתירה. שימו לב. מאוד קשה לחברות שאינן רשומות להוכיח בעלות על השם בטוענת וותק. זה אומנם לא נעים, אך במרבית המקרים אינו מהווה כל איום. כדי להיות בטוחים, אנחנו ממליצים להוסיף שלב של חיפוש ברשת. הכניסו את השם שבחרתם לשורת החיפוש- אם הוא לא קיים או לא קיים בקטגוריה (אותו תחום עיסוק שלכם)- כנראה שאף אחד לא ידרוש בעלות עליו.

אני גאון. אולי לא נרשום

שם פנוי יוצר פיתוי גדול. ברגע שאתם רואים שהשם "חופשי" זה נותן בוסט כל כך גדול לאגו שיכול לראות שתראו בו אישור לכך שהמחשבה שלכם כל כך ייחודית ומיוחדת במינה, שאם אף אחד לא חשב על השם שלכם עד עכשיו זה בטוח לא יקרה. BIG MISTAKE HUGE. כמה שהיינו רוצים לחשוב כך בעצמינו על כמה שמות שאנחנו המצאנו, המחשבה הזו מאוד מסוכנת לקופירייטר. אם הוא לא מכיר במגוון האנשים, הדעות והמוחות המבריקים הנמצאים על הפלנטה, כנראה שהוא סתם מגלומן. אל תהיו שאננים. התחרות הגבוה מייצרת מאות עסקים חדשים בשנה. אלו לפחות מאות מוחות שעשויים להיות יצירתיים בדיוק כמוכם. חישבו מה התוצאות של חוסר רישום שם לאורך זמן.

שמונת אסונות הניימינג האפשריים (על פי דרגת קושי):

עסק אחר יקרא בשם שאהבתם ושאותו כל כך התאמצתם למצוא.

עסק אחר יקרא בשם שאהבתם ושאותו התאמצתם למצוא והוא נמצא ממש כאן בישראל.

עסק אחר יקרא בשם שאהבתם ושאותו התאמצתם למצוא והוא עוסק בתחום הזהה לתחום שלכם! –אם החלטתם להשתמש בשם סנו למוצרי הניקיון שאתם מייצרים-

עסק אחר יקרא בשם שאהבתם ושאותו התאמצתם למצוא והוא עוסק בתחום או מתנהל בצורה שממש לא הייתם רוצים להזדהות איתה! -אם השם שבחרתם משמש עסק בתעשייה נצלנית עדיף שלא תתחרו איתו-

עסק אחר יקרא בשם שאהבתם ושאותו התאמצתם למצוא והוא כבר מצליח וצובר תאוצה ולקוחות. -כל מותג או עסק מצליח בראשית דרכו-

עסק אחר יקרא בשם שאהבתם ושאותו התאמצתם למצוא והוא עוסק בתחום הזהה לשלכם כבר שנים, אך לא רשום, ועשוי להגיש עתירה! -מצאו עסק לא רשום ואולי תמצאו אותו בגוגל תחת אותו התחום-

עסק אחר יקרא בשם שאהבתם ואותו התאמצתם למצוא והוא בעל משאבים רבים יותר, ישקיע בפרסום נרחב יותר, ויצמצם את החשיפה לעסק שלכם. -כל עסק שנקנה על ידי קונצרן או תאגיד גדול-

עסק אחר יקרא בשם שאהבתם ואותו התאמצתם למצוא והוא ימהר לרשום את השם במשרד המשפטים- ואז יגיש תביעה נגדכם בגין פגיעה בזכויות יוצרים. -כן אנחנו עם סגולה-

בהצלחה!